Domowy zakwas do picia i na świąteczny barszcz

Zakwas buraczany to samo zdrowie! Jeśli mielibyście spytać mnie o to co polecam na wzmocnienie – to zdecydowanie byłby to naturalny zakwas z kiszonych buraków. Taki zakwas nadaje się zarówno do picia jak i do przygotowania wigilijnego barszczu.

Zakwas buraczany bogaty jest w witaminy A,B i C, składniki mineralne takie jak potas, fosfor, cynk, miedź, magnez, żelazo, wapń oraz błonnik, betaninę czy fitosterole. Kwas mlekowy wspomaga oczyszczenie, wysoka zawartość witaminy C w kiszonkach wspomaga odporność.

Zakwas ten idealnie nada się do przygotowania czerwonego barszczu wigilijnego. To właśnie on nadaje zupie charakterystycznego kwaśnego smaku, ciemnoczerwonego koloru i niesamowitego aromatu.

Najsmaczniejszy jest zakwas zrobiony z buraków odmiany o podłużnym kształcie, małych lub średnich. Można użyć buraków ekologicznych. Użycie soli i przypraw dodaje zakwasowi smaku oraz wspomaga rozwojowi kwasu mlekowego i jest dodatkowym źródłem mikroorganizmów sprzyjających fermentacji. Dodatkowo czosnek zapobiega powstawaniu pleśni.

Na 5 litrowy słoik proporcje są bardzo łatwe do zapamiętania – 3 kg buraków, 3 litry wody, 3 łyżki soli kamiennej niejodowanej.

Zakwas powinien stać w temperaturze pokojowej przez około 5 dni. Jeśli na jego powierzchni pojawi się piana, warto ją codziennie usuwać, aby nie stała się ona w późniejszym czasie pożywką dla pleśni. Aby cieszyć się pysznym i zdrowym zakwasem należy codziennie do niego zaglądać w celu usunięcia piany, ograniczyć dostęp tlenu, użyć buraków dobrej jakości.

Zakwas to sekretny składnik nie tylko barszczu czerwonego. Możesz go również spożywać: na surowo (profilaktycznie: 1/2 szklanki zakwasu, codziennie; przy chorobie: 1/2-1 szklanka zakwasu, rano i wieczorem lub według zaleceń); z dodatkiem ciepłej wody lub po lekkim podgrzaniu, jako dodatek do koktajlu warzywnego lub do sosu sałatkowego (zamiast octu).

A co zrobić z pozostałymi burakami? Można wykorzystać je do nowego zakwasu, wykorzystać do barszczu lub zrobić z nich sałatkę. Świetnie komponują się z ogórkiem kiszonym, cebulą, jabłkiem czy też kaszą gryczaną i kaszą jaglaną. Buraki kiszone w porównaniu ze świeżymi mają mniej cukru i dostarczają bakterii probiotycznych. 

Lista zakupów

  • buraki 3 kg
  • czosnek 15 ząbków
  • liść laurowy 8 szt.
  • ziele angielskie 10 ziaren
  • sól kamienna niejodowana 3 łyżki
  • słój 5 litrowy

Przydatne wskazówki

smacznego

Zapraszam do obejrzenia filmu na YouTube

Polub nas

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *